torsdag 26 februari 2015

första avstämningen,

I början av veckan hade jag min första avstämning med hudläkaren efter att ha lämnat blodprover. Allt såg bra ut, vilket kändes väldigt skönt. Efter att ha diskuterat med läkaren bestämde vi oss dock för att inte dubblera dosen nu efter en månad som man vanligtvis gör. Eftersom jag redan har gått på en Tetralysal-kur är inte min akne så aktiv längre och behandlingen jag går på nu ska främst läka ut huden och förebygga ärrbildning. Av den anledningen tyckte läkaren att det räcker om jag fortsätter på 30 mg, det känns onödigt att påfresta kroppen mer än nödvändigt vilket jag absolut höll med om. Då jag inte haft några värre biverkningar vid den lägre dosen kändes det bra, dock kommer behandlingen kanske att dra ut något längre i tid eftersom jag fortfarande ska nå upp till en viss nivå.
 
Jag var dessutom på apoteket i förrgår och bytte ut min medicin, vid förra uttaget fick jag Isotretinoin Actavis istället för Orifarm som jag åt första perioden. Egentligen är det bara olika fabrikat med samma verksamma ämne och ska inte spela någon större roll, men efter att ha lusläst innehållsdeklarationen (jag är ganska nördig när det gäller sånt här), såg jag att Actavis innehåller sorbitol vilket är ett ämne min mage är känslig för. Så jag fick hämta ut Orifarm istället. Behandlingen kommer alltså att fortsätta som den har varit nu, så får vi helt enkelt se om det räcker med en lägre dos eller om jag behöver öka lite längre fram.

Inga kommentarer: