söndag 27 februari 2011

det där med ödet,


Ikväll var jag ute på en långpromenad för att dels få lite motion men mest för att komma ut ur lägenheten och få lite frisk luft. När jag inte har så långt kvar på promenaden går jag förbi Statoil och tanken slår mig att jag ska köpa en tidning. Jag brukar vanligtvis inte köpa tidningar, men just idag var jag inte sugen på en tv-kväll. Väl vid tidningsstället fanns det naturligtvis sjuhundra olika magasin att välja mellan, men till slut valde jag Illusterad Vetenskap. Till saken hör att om jag någon gång har köpt en tidning, så har det verkligen inte varit Illusterad Vetenskap, det var ett litet impulsinfall jag fick om att det kanske vore roligt att lära sig något nytt.

Väl hemma sätter jag mig i soffan, lutar mig tillbaka och börjar bläddra. Det är då ödet slår till. För i tidningen finner jag en artikel med rubriken: "Gyroskop i örat botar yrsel". Då visar det sig att det finns amerikanska forskare som håller på och tar fram en apparat som man sätter in i örat som med elektronisk hjälp sänder signaler från balansorganet till hjärnan för att motverka yrsel. Tänk om detta faktiskt fungerar, det vore fantasiskt. I artikeln nämner man också just Ménières sjukdom som jag har.

Så jag tror faktiskt att det fanns en mening med att jag skulle få ett lite impulsartat infall där utanför Statoil, och välja just Illusterad Vetenskap som kvällens sysselsättning. En sak är i alla fall säker, jag ställer mer än gärna upp som försökskanin om det skulle behövas!

2 kommentarer:

Linn sa...

underbart ju! Hoppas de får fram en bra mackapär som fungerar!! :)

det var fint att se dig häromdagen vännen :)

karin. sa...

Vi får hoppas!

Åh, tack detsamma fina du :)