torsdag 15 januari 2015

isotretinoin,

Då var det dags - i dag påbörjade jag min behandling med Isotretinoin, som är den tuffaste behandlingen mot akne, i hopp om att bli kvitt den en gång för alla. Egentligen har jag lite för "bra" hy för att få äta medicinen men då jag redan ätit Tetralysal och inte blivit helt bra, tyckte både jag och hudläkaren att det var lika bra att ta den här behandlingen. Jag känner mig faktiskt ganska nervös, listan över biverkningar känns oändlig och jag vet inte riktigt hur kroppen kommer att reagera på det här. Den allra vanligaste biverkningen är att man blir extremt torr i huden, så det är jag beredd på. Jag är mest orolig för att min mage ska ta ännu mer stryk (det är en relativt vanlig effekt av medicinen), men försöker att inte tänka på det allt för mycket.
 
Tidigare i dag tog jag alltså mina första tabletter, jag ska börja med 30 mg om dagen och sedan öka dosen, och har totalt 4-6 månaders behandling framför mig med regelbundna blodprov. Min största utmaning blir nog att inte dricka alkohol under hela tiden. Inte för att jag festar överdrivet mycket, men fredagsölen kommer det bli svårt att vara utan. Nåväl, inget ont som inte har något gott med sig. Nu håller vi tummarna för att det här fungerar!

Inga kommentarer: