måndag 4 maj 2009

pedant på svenska?

Jag har insett att jag är lite av en perfektionist när det gäller svensk grammatik. Det riktigt kryper i kroppen om jag läser en text som innehåller stavfel, särskrivningar och dåliga meningsbyggnader. Jag kräver inte att man ska använda ett så avancerat språk, men någon måtta får det vara. Jag rättar även mer än gärna mina vänner om de råkar använda fel tempus när de böjer ett verb. Jag förstår mycket väl om det är en egenskap som retar gallfeber på mina bekanta. Dessutom är jag allergisk mot uttryck som "skärde, gedde och plussa". Skar, gav och adderade! Eller, "jag gav det till han". Även detta är något som får det att krypa i hela kroppen. Även om jag själv inte är perfekt och skriver fel många gånger så kan jag inte rå för det här. Jag undrar vartifrån allt detta kommer...

1 kommentar:

mia sa...

åååh nice header :)